Mary Kay Headquarters, Dallas, Texas, USA

Mary Kay Headquarters, Dallas, Texas, USA
Mary Kay Headquarters, Dallas, Texas, USA

Selasa, 12 Mac 2013

Produk Kosmetik Berbahaya

Setiap wanita impikan kulit yang halus, gebu dan cerah kerana ianya akan menyerlahkan kejelitaan seseorang dan tampak lebih menawan.  Tidak hairanlah jika wanita akan mencuba pelbagai jenama produk kecantikan di pasaran yang menjanjikan kulit gebu dan licin, putih, menanggalkan bintik hitam, jerawat, jeragat, kedut dan sebagainya. Banyak wang ringgit dibelanjakan untuk tujuan ini. Tetapi malangnya di dalam beberapa kes, muka bukan bertambah cantik tetapi menjadi rosak, lebih teruk dari yang asal. Dan yang lebih malang lagi kesihatan diri terjejas. Semuanya ini memang berlaku setiap hari kerana ketidakprihatinan pengguna memakai produk kecantikan yang tidak mendapat KELULUSAN DARI KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA (KKM).  

Soalan : WALAUPUN DIHARAMKAN OLEH PIHAK KKM, KENAPAKAH PRODUK YANG MENGANDUNGI RACUN MASIH MENJADI PILIHAN RAMAI?
Jawapan : Sebab-sebab utama kenapa produk beracun digemari adalah :
Produk yang mengandungi racun memberi kesan yang lebih cepat untuk memutih, menghilang jeragat, jerawat dan sebagainya. (hari ni pakai semalam nak cantik!!!) Pengguna yang tidak sabar pasti menyukai kesan yang cepat begini. Tetapi mereka tidak tahu, risiko kerosakan pada wajah dan kesihatan adalah sangat merbahaya.
Harganya lebih rendah kerana bahan yang tidak berkualiti.
Terpengaruh oleh iklan palsu yang hebat.
Pengguna tidak tahu (naif) bahayanya racun dalam kosmetik.
Sikap mengambil mudah untuk menjadi cantik di dalam jangkamasa yang pendek.


Soalan : KENAPAKAH PRODUK BERACUN MEMBERI KESAN YANG LEBIH CEPAT DARI PRODUK YANG DILULUSKAN OLEH KKM?
Jawapan : Kerana produk beracun menggunakan bahan aktif peluntur (baik pakai clorox je kat muka kan... lagi murah & cepat hasil...) yang kuat seperti hidrokuinon dan raksa yang bersifat menghakis/menipis.

Soalan : APAKAH KESAN-KESAN YANG BERBAHAYA TERHADAP PENGGUNA APABILA MEMAKAI PRODUK KECANTIKAN YANG MENGANDUNGI RACUN-RACUN TERSEBUT?
Jawapan : Kesan-kesannya amat menakutkan sekiranya anda sedar dan prihatin terhadap kesihatan. Secara amnya, bahaya racun-racun tersebut boleh diringkaskan seperti berikut:
HIDROKUINON
Iaitu racun yang selalu digunakan pada krim malam dan krim pemutih. Racun ini telah diharamkan di bawah Akta Racun 1952 kecuali di bawah kawalan doktor/farmasi. Ia sebenarnya bahan peluntur filem, getah, rambut dan sebagainya. Sifat pelunturnya boleh menghakis lapisan luar kulit (epidermis) dan menghalang pembentukan melanin. (Melanin adalah pigmen pada kulit sebagai pelindung yang berwarna gelap/coklat). Penghakisan melanin dengan cepat menyebabkan muka menjadi putih manakala parut dan jeragat boleh hilang. Ini menyebabkan ramai pengguna tertarik. Pada peringkat awal penggunaannya, ramai pengguna terpedaya kerana kulit menjadi putih dan jeragat boleh hilang. Sebenarnya  kulit yang putih oleh hakisan hidrokuinon tidak akan kekal lama kerana kulit muka akan kembali kepada warna asal oleh proses melanin tadi. Untuk terus kekal kelihatan putih, pengguna terpaksa menggunakan produk berhidrokuinon dengan lebih banyak lagi.
Penggunaannya yang berterusan mengakibatkan muka menjadi semakin nipis dan sangat sensitif, kemerahan, rasa pedih dan kesan seperti terbakar. Kulit akan menggelupas dan lapisan melanin sebagai pelindung kulit akan terus terhakis. Ini menyebabkan kulit tidak ada lagi daya pelindung mengakibatkan ia menjadi terlalu sensitif pada cahaya matahari, debu, asap, kekotoran udara dan sebagainya. Pengguna pula terus terperangkap dan terpaksa menggunakan produk yang beracun kerana jika penggunaannya dihentikan, kulit akan menjadi lebih gelap/hangus.  Akibatnya penipisan kulit terus berlaku sehingga merebak pada lapisan kedua (dermis) yang mengandungi saluran darah. Pada tahap ini, sama ada hidrokuinon terperangkap  di bawah kulit yang mengakibatkan kulit berbintil hodoh atau lebih malang lagi jika ia dipam oleh jantung ke seluruh tubuh yang akan merosakkan ginjal. Secara ringkasnya kesan buruk sekiranya anda memakai produk yang mempunyai hidrokuinon adalah:
Kulit menggelupas, nipis, pedih, gatal, kemerahan dan sensitif. Jika tidak dirawat ia akan kekal menjadi hitam/gelap, bertompok dan kelihatan hodoh dan mudah terkena KANSER KULIT.

 Kulit yang nipis tidak mempunyai daya penahan, mengakibatkan wajah pengguna akan menjadi cepat tua.

HIDROKUINON yang menyerap ke dalam saluran darah memberi kesan pada pertuturan, pendengaran, muntah, renjatan otot, sakit kepala, sawan dan koma.
RAKSA/MERKURI. Iaitu logam berat yang sangat beracun. Seperti hidrokuinon, ia juga sebagai agen pemutih. Ia sangat bahaya walaupun digunakan sedikit kerana ia mudah terserap ke dalam saluran darah. Raksa boleh mengakibatkan gangguan saraf, kerosakan ginjal, gangguan otak, memati sel darah dan mencacat janin.

TRETINOIN/RATIN-A. Ia digunakan untuk menghalang atau merawat jerawat. Ia juga sangat bahaya kerana mengakibatkan kulit kering, rasa seperti terbakar, kulit menggelupas, kemerahan, sensitif dan juga mencacat janin.

Soalan : BAGAIMANAKAH UNTUK MENGENALPASTI PRODUK YANG DILULUSKAN OLEH KKM?
Jawapan : Di bawah 'PERATURAN-PERATURAN KAWALAN DADAH DAN KOSMETIK 1984', semua produk kosmetik hendaklah didaftarkan dengan BIRO PENGAWALAN FARMSEUTIKAL KEBANGSAAN (BPFK), KKM untuk diuji dan disahkan selamat, berkesan dan berkualiti sebelum ianya dipasarkan kepada pengguna. Produk yang diluluskan akan diberi 'NOTIFICATION NOTE' pada setiap item sebagai contoh NOT12345678K atau NO PENDAFTARAN MAL. Nombor-nombor ini kebiasaannya tercatat pada setiap botol atau kotak pembungkus setiap produk. Jadi anda boleh memeriksa sendiri kesahihan produk dengan melayari www.bpfk.gov.my.  Produk yang beracun juga boleh dikenalpasti apabila toner atau krim pemutih atau krim malam berubah warna menjadi hitam/coklat tua.

Soalan : APAKAH BUKTI YANG BOLEH DILIHAT KESAN BURUK OLEH PRODUK  BERACUN/HIDROKUINON?
Jawapan : Anda sudah pasti biasa melihat wajah pengguna yang kelihatan lebih putih dari badannya. Ini adalah peringkat awal pada kerosakan wajah. Anda juga pernah biasa melihat wajah pengguna yang kelihatan gelap, bertompok dan kotor. Ini adalah peringkat kerosakan semakin serius yang agak sukar dirawat. Kerosakan-kerosakan pada wajah amat mudah dilihat oleh semua orang tetapi kesan buruk pada kesihatan dan kecacatan janin, walaupun ianya terbukti berlaku, hanya doktor yang dapat mengesahkannya.

Soalan : BOLEHKAH WAJAH YANG ROSAK OLEH PRODUK  BERACUN DIRAWAT DAN KEMBALI PULIH?
Jawapan : Ya, Boleh.

Soalan : APAKAH NASIHAT KEPADA PENGUNA?
Jawapan : Adakah anda sanggup menerima risiko kerosakan wajah? Semestinya tidak, kerana wajah adalah aset yang sangat penting pada setiap wanita. Anda pasti tidak mahu wajah menjadi rosak oleh apapun sebabnya. Oleh itu anda hendaklah berpengetahuan, prihatin dan berhati-hati terhadap kosmetik yang terdapat di pasaran hari ini. Rampasan-rampasan produk kosmetik yang dibuat oleh BPFK dari masa kesemasa, membuktikan memang terdapat produk kosmetik yang beracun di pasaran kita. Artikel ini boleh dijadikan panduan untuk anda menjadi pengguna yang bijak. Untuk mendapat maklumat tambahan, anda boleh menghubungi BPFK, KKM, bahan bacaan di pasaran, melayari Internet dan sebagainya. JANGANLAH TERPEDAYA DENGAN IKLAN-IKLAN YANG HEBAT. Dapatkan dulu pengesahan dari BPFK iaitu pada setiap item produk kosmetik sebelum anda menggunakannya.

sesetengah produk,bila di pakai pd kulit,,akan meresap masuk melalui salur darah,,terutama bila produk tu terlalu banyak bahan2 kimia,,bayangkan anda menyapu produk yg digunakan untuk mencuci filem kepada kulit anda,,bayangkan anda menyapu habuk kaca mentol lampu ke kulit anda...bayangkan produk tersebut mempeelingkan 7 lapisan kulit,,hinggakan melanin kulit pun jadi terlalu nipis,,sbb tu kulit cepat putih,,bayangkan cahaya matahari memantul terus pd dermis kulit,sbb 7 lapisan kulit dh x ada,bayangkan kerosakn pd dalaman kulit (maaf over,,psl dok study pasal kulit dgn doktor pakar ni,,sampai biul kepala,,bahasa saintifiknya,,tergeliat lidah)..jadi fikir-fikirkanlah





Nasihat : Anda hendaklah  bersabar untuk menjadi cantik dengan selamat.  Teruskan  memakai produk yang selamat sehinggalah wajah anda sembuh kembali. InsyaAllah. Dapatkan khidmat nasihat dari Pakar Perunding anda.

6 ulasan:

  1. Salam kak..ni ada artrikal produk bahaya..tp dlm bahasa cina..leh tlg translate?
    国家质监局公布女生禁用以下化妆品系列,女生一定要转载哦! 2013-04-03

    国家质监局公布女生禁用以下化妆品系列:

    一、含有激素的护肤品品牌列表:

    欧莱雅 L'oreal 美白系列

    玉兰油 Olay

    欧泊莱婵真 雅芳 强生 自然堂 佰草集 旁氏 高丝 军献益肤霜 李医生 羽西眼霜(致敏) 可伶可利 自然美铅笔水磁场A(宛如新生的那个) 邦定美肤霜 臻美的另一品牌 医之泉 (电视直销中的绝大多数美容产品、 低档美容院中的护肤产品都含有激素。)

    二、铅汞含量严重超标的进口化妆品名单:

    (1)产自法国的倩碧 Clinique:恒彩唇膏、紧肤精华素; (2)产自日本资生堂Shiseido 肌肤之液:唇膏; (3)产自德国的妮维雅 Nivea:驻颜修复日霜、晚霜、修护眼霜; (4)产自瑞士和法国的紫金香:脂质果酸抗皱生肌霜、白霜美白祛斑精华素;以及来自瑞士的含有胶原的护肤品、来自德国的含有水解角蛋白的双重修护液。
    3、致癌唇膏

    c.d Christian Dior(4)

    兰蔻 Lancome(3)

    倩碧 Biotherm(2)

    y.s.l Yves Saint Laurent(5)

    雅诗兰黛 Estee Lauder(3)

    资生堂 Shiseido(2)

    skinfood(3)

    香奈儿 Chanel(2)

    注:后标数字越大含铅越多
    三、严重含有有害物质的产品

    日本DHC化妆水含有间苯二酚 (间苯二酚主要用于染料工业、塑料工业等领域,具有毒性,可引起头痛、头昏、抽搐、呼吸困难、体温及血压下降,涂在皮肤上可引起皮肤损害,并可吸收中毒甚至引起死亡,是国际公认的“三致”物质 ———致癌、致突变、致畸。最主要是导致白血病、癌症等恶性血液疾病) 韩国“兰芝 Laneige ”柔润凝亮修护眼霜细菌总数超标40倍

    法国兰蔻Lancome、香奈儿Chanel 含有腐烂动物尸体炼制的动物油 韩国SKIN FOOD含有霉变羊胎盘溶液 德国妮维雅Nivea 含有工业酒精 韩国梦妆铜超标 韩国THE FACE SHOP化妆水只值3元钱 (其中都是95%以上的蒸馏水,剩下的5%就是酒精和香料,色素的混合)

    雅芳up2u 细菌含量超标 (完全是由“雅芳Avon”护肤品的下脚料灌装的。无论是质量还是效果都很差 ) 美宝莲Maybeline 粉底含铅量超标16倍,汞含量超标两万倍 (长时间使用不但会造成皮肤暗淡,产生色斑,严重还会造成肾衰竭等) 露华浓、雪完美含有强致癌物质

    四、质检总局最新发布的禁用化妆品

    欧莱雅L'oreal 风盈持久透气两用粉饼 欧莱雅L'oreal 完美防晒三重隔离露spf20 pa++ 美宝莲Maybeline 恒莹全天候粉底液spf14 pa+自然色 香奈儿Chanel 国际之蓝色几何美白祛斑霜 飘影防晒洗发露 丁家宜美白防晒乳液 妮维雅Nivea 美白防护日霜

    小护士美白嫩肤霜 佳雪青春净白露(雅倩Nivea 化妆品有限公司 羽西亚光粉底霜spf6 雅芳Avon凝白防晒日霜 诗维娅Civea清爽防晒润肤凝露 蒂花之秀美白祛斑霜 郁美净儿童防晒蜜 克莱奥依修妍养护防晒霜 艾文莉Avenir 美白维生素c活肤露 普兰娜 Pulanna 祛斑美容霜 小叮当儿童防晒润肤乳液 凝雪祛斑精华霜 海藻植物粒子面膜 竹盐排毒足贴 绿茶清痘面膜 柏氏排毒祛痘收缩水

    五、卫生部公布的检验化妆品好坏的方法

    洁面乳: 1.有淡淡的清香,挤在手上应该是水融,没有油腻感的。 2.用火烧,把洗面奶放入勺内,用火烧,如果溅油,就不是好的洗面奶,如果越烧越像牛奶一样,说明是好的洗面奶。 3.拿PH试纸来试试就知道了,直接把它挤到试纸上你就会知道了

    化妆水: 1.用力摇,摇完之后看泡泡。 a.泡泡很少,说明营养少。 b.泡泡多但是大,说明含有水杨酸。水杨酸洁肤的效果较好,但刺激性大易过敏。 c.泡泡很多很细,而且很快就消失了,说明含酒精。不要长期的使用,容易伤害皮肤的保护膜。 d.泡泡细腻丰富,有厚厚的一层,而且经久不消,那就是好的水。 2.质量好的无酒精味。不好的使用时有清凉感,闻起来有些酒精味。 3.一般化妆水都有颜色,如果储存地点不当,经常受阳光的照射或是存放时间过久,颜色会变淡; 4.爽肤水的瓶子是非透明的,绝对不要买。因为无法鉴别。

    乳液: 1.闻味道。好的产品纯净,不需要浓重的香料来压抑产品异味。 2. 如果是乳液,拿一杯清水,把乳液倒进水里一点点,如果浮在水上边,证明里边含油 石酯(这是现在化妆品不推荐用的),晃一晃,水 变成了乳白色,证明了里边含乳化 剂,这样的化妆品是不好的。如果倒在水里,乳液下沉到底部,证明不含油石酯,这 样的是可以用的。油石酯会伤害皮肤,造成皮肤干燥缺水,因为他是堵塞毛孔的主 要 原因,久而久之,毛孔会越来越大。这都是专家(一个化装品界的甚麽头头,忘了)说的。

    膏霜: 1.放一点在普通勺里,拿火烧,直到完全烧尽,如果有黑色残渣, 那是各种添加剂,越多证明添加剂越多,然后放一根棉芯在勺里,把棉芯点着, 你会看到那个水会冒黑烟,这样的产品也是不好的。 2.保湿的产品,很多都是矿物油制成的,你把他们涂到纸上,过一会把多余的擦掉,如果保湿的话纸就会起皱的,如果是矿物油所制的话你就会发现那是透明的! 3.你也可以拿产品挤放到铁制的调羹上,然后下面有火来加热,如果含有矿物油的话那油就会冒出来的! 4.面霜装罐时,如果是填装技术良好、质地细致的成品,它的表层会呈现均匀光洁的形态,不会有大小孔出现。

    精华素: 对于液态精华素,购买时一定要注意观察精华素的色泽和形态,如果发现有浑浊、沉淀或变色等现象,这样的精华素已经不能使用。油性、痤疮等易感染性皮肤的消费者在购买和使用精华素时一 定要慎重,即使购买也要选择具有消炎、杀菌作用的精华素才好。

    粉底: 1.取适量放入水中,然后观察其反应。一般都三种情况会发生:粘在杯边,飘在水面上,沉在杯底。 这三种情况即说明了其所含的XXX。好的产品是不粘杯边,不漂浮,不沉杯底的。 a.粘在杯边的是动物油。 b.飘在水面上的是矿物油。

    彩妆: 找个银饰物,把化妆品或者彩妆抹上去,银饰物变黑就说明化妆品里有铅和汞.


    BalasPadam